شرکت ساختمانی ارگ نیارش پارس (انیپکو)

انجام کلیه امور معماری مبتنی بر نگرش معماری پایدار و بومی .....................طراحی بر اساس اصول معماری ، روانشناسی ، اقلیمی و باغسازی

شرکت ساختمانی ارگ نیارش پارس (انیپکو)

انجام کلیه امور معماری مبتنی بر نگرش معماری پایدار و بومی .....................طراحی بر اساس اصول معماری ، روانشناسی ، اقلیمی و باغسازی

تم های باغسازی


رنسانس و باغ‌های رسمی:

یک باغ رسمی در ایران و اروپا طرحی سنتی دارد و کاشت گیاهان در مسیر مستقیم و به صورت محوری صورت می‌گیرد یعنی دارای محور است. به طور برابر باغ رسمی بدون محور و نامتقارن و بدون شکل و هندسه خاصی را می‌توان در باغ‌های سنتی چین و ژاپن مشاهده کرد. باغ ذِن از سنگ و ماسه ساخته شده که یک نوع مثال می‌تواند باشد. باغ‌های غربی در طرحی منظم و دارای شکل‌های هندسی منظم طراحی شده‌اند و اغلب به صورت نامنظم دیده می‌شود. چمن‌ها و حصارها (پرچین‌ها) باید کوتاه، تمیز و منظم نگه داشته شوند تا بیشترین تأثیر را روی روح و روان بیننده بگذارند. در طراحی باغ درختان ودرختچه‌ها و شاخه‌های کوچک وبقیه شاخ وبرگ‌ها خیلی با دقت تنظیم می‌شوند؛ و شکل می‌گیرند و به طور مستمر مورد محافظت قرار می‌گیرند. نوع خاصی از باغ فرانسوی است که به روش طراحی آندره لونوتر طراحی شده است. آندره لونوتر معمار وطراح باغ فرانسوی بود که فضای سبز کاخ ور سای را طراحی نمود. وی فضای باغ را بر اساس شکل‌های هندسی طراحی کرد. آندره لونوتر بیشتر از فضاهای گسترده و شن و چمن وباغچه‌های گلکاری شده و فواره‌ها استفاده کرده است. باغ رسمی فرانسوی که توسط آندره لونوتر طراحی شد منشا و اصل آن بر می‌گردد به زمان باغ‌های رنسانس ایتالیایی مثل ویلادستوباغ بابلی و ویلانت در ایتالیا. شیوه ساخت از ایتالیا به فرانسه آورده شد. باغ‌های رنسانس انگلستان در فضایی طرا حی شده که گیاهان در خط راست و به صورت مستقیم قرار می‌گیرند واین یکی از مشخصاهای زیبایی جایی است که این مدل باغ برای آن طراحی شده است. سنت طراحی باغ‌های اسپانیایی قرن هاست که تحت تاثیر باغ‌های ایران و رنسانس اروپا می‌باشد. برای مثال باغ مشهور بین‌المللی الحمرا وژنرالیف در گرانادا که در موریش ساخته شده است. نمایشگاه ایبرودر آمریکا توسط جین کلود ونیکولاست فورستییر طراحی شده است. باغبانی رسمی در فرانسه و ایتالیا در قرن بیستم دوباره با راه افتاد. باغ کانسرورتوری در مرکز پارک نیویورک یکی از مشخصه‌های باغ‌های رسمی است. ساده ترین نوع باغ‌های رسمی می‌تواند به شکل جعبه باشد که دارای پرچین است و باغچه‌ها وسطح باغ در اشکال هنسی ساده‌ای در آنجا قرار گرفته باشند. هر چه یک باغ رسمی پیشرفته تر و خیلی استادانه درست شده باشد در نهایت آن باغ باید شامل فواره و مجسمه یا هیکل تراشیده باشد.

 

ویژگی‌های یک باغ رسمی :

بهار خواب درخت آرایی آرایش و تزیین درختان هیکل تراشیده شده مجسمه‌سازی پرچین بیشه گلکاری باغچه پر درخت آلاچیق چشم انداز

 

چشم انداز انگلیس و باغ‌های هلند:

نوع چشم انداز باغ‌های انگلیسی عملاً طراحی باغ به صورت هندسی انگلستان اخیر و باغ‌های رنسانس رسمی اروپارا کنار گذاشته است. ویلیام کنت و لانسلوت برون استدلال می‌کردند در بین خیلی از طرا حان باغ. طبیعت مدل باغ‌های انگلیسی در تبدیل شکل حالت خصوصی و مدنی طراحی باغ در میان اروپا. متعاقباً چشم انداز باغ‌های فرانسوی پیشرفته شده است)

 

خانه باغی:

خانه باغی‌ها از طرحی غیر رسمی و از مواد سنتی و مخلوطی از گیاهان تزئینی و خوردنی استفاده می‌کنند. خانه باغ‌ها به قرن‌ها پیش بر می‌گردد ولی محبوبیتش در دهه ۱۸۷۰ بیشتره شده است. طراحی خانه باغ‌ها تصادفی بوده؛ یعنی ایده قبلی نداشته و به زیبندگی بستگی دارد نه به عظمت و ساختار رسمی آن. دو نقد از نویسندگان و طراحان مؤثر بریتانیایی باغ‌ها. ویلیام رابینسون در ساسکس و گرترود ژکیل هستند که هر دو آنها درباره باغ نوشتند و هم چنین در انگلستان باغداری می‌کردند. موضوع کتاب باغداری جکیل بیشتر بر اهمیت ارزش کاشت طبیعی مؤثر بر اروپا و آمریکا تأکید می‌کرد. نیم قرن بعد مارگری فیش تأثیر می‌گذارد؛ کسی که به باغ‌های بازمانده در جنوب لیمبروک مونر بین باقی باغ‌ها تأکید می‌کند که در آن گیاهان خودرو تولید می‌شوند. خانه باغ‌های قدیمی تر سنت چیدن آن بیشتر از روی تجربه بوده است، نه از روی مطالعه. با تأکید بر سبزیجات و گیاهان دارویی، درختان میوه کند و همچنین دام و حیوانات اهلی اکثر زمین جا داشته باشد و از گل‌ها در فضای بین آنها استفاده می‌کردند.

 

باغ‌های مخصوص سبزیکاری (جالیز):

باغ‌های سنتی مخصوص سبزیکاری همچنین به معروف هستند. این باغ‌ها فصلی هستند و جدا از بقیه باغ‌ها مثلاً گیاهان تزئینی و زمین‌های چمن‌ها هستند. بیشتر باغ‌های سبزیجات قدیمی در سایز و اندازه کوچک هستند و در مزرعه‌ها قطعه‌هایی به شکل مربع و مثلث داشتند. باغ‌های مخصوص سبزیجات نه تنها در طرح بلکه تاریخ آن هم متفاوت است باغ‌ها مخصوص سبزیجات منبعی برای گیاهان، سبزیجات، میوه جات و گل‌ها است و طراحی آن بر اساس الگو‌های هندسی تکراری است.

 

باغ‌های شکسپیر:

در کشورهای انگلیسی زبان مخصوصاً آمریکا، باغ‌های عمومی وجود دارد که با پارک‌ها و دانشگاه‌ها و فستیوال‌ها ی شکسپیر مربوط می‌شوند. باغ‌های شکسپیر مکان‌های فرهنگی تحصیلی هستند که برای عروسی‌هایی که در باغ برگزار می‌شوند هستند. باغ‌های شکسپیر همزمان با تولید دوباره معماری الیزابسین است. در برخی از باغ‌های شکسپیر گئنه‌های گیاهی رشد می‌کردند که در شعر‌های شکسپیر در مورد آن‌ها چیزی ذکر نشده است.

 

باغ‌های سنگی:

  باغ‌های سنگی همچنین به خاک و سنگ و باغ‌های کوه‌های آلپ معروف است. نوعی از باغ‌ها هستند که در آن مقدار زیادی سنگ و صخره همراه با گیاهان محلی به کار رفته است. گیاهان باغ‌های سنگی قصد دارند کوچک باشند به دو دلیل: ۱- چون خیلی از گونه‌ها به طور طبیعی کوچک هستند و به خاطر اینکه سنگ‌ها نپوشانند. گیاهان در این باغ‌ها معمولاً از زیرزمین (خاک) آب می‌کشند و به کمی آب معروف هستند. طرح عادی باغ‌های سنگی، توده‌هایی بزرگ و کوچک است که به طور زیبا قرار نگرفته‌اند و همراه با سوراخ هایی در بین آنها (سنگ‌ها) برای قرار گرفتن ریشه‌ها. در بعضی از باغ‌های سنگی گیاه بنسانی دوباره تولید می‌کنند. از سنگ‌ها استفاده می‌کردند که ساقه و مفصل گیاهان در بین‌ها مخفی و پنهان باشد. این گونه باغ‌ها در زمان ویکتوریا معروف بودند که معمولاً به وسیله معماران حرفه‌ای طراحی و ساخته می‌شد. باغ‌های سنگی در ژاپن وابسته به باغ‌های ذن نوع خاصی از باغ‌های سنگی هستند که گیاهان کمی دارند. باغ‌های سنگی بخاطر چشم اندازش در بیشتر کشورهای گرمسیری مثل تایلند بسیار محبوب شده‌اند.

 

باغ‌های جنوب آسیا:

موضوع اصلی: باغ‌های چینی، باغ‌های ژاپنی و باغ‌های سنگی در کشور ژاپن باغ‌های ژاپن و کره که در اصل از چین تأثیر گرفته‌اند در کلیسای بودائیان و مکان‌های تاریخی همچنین خانه‌های شخصی در همسایگی پارک‌ها قرار دارند. بعضی از باغ‌های ژاپنی در دنیای غرب بسیار معروف هستند که کلیسای راین جی مثال بسیار خوبی است. در فرهنگ ژاپنی‌ها باغداری هنر بسیار بزرگی است و به آن بسیار اهمیت می‌دهند.

 

باغ‌های معاصر:

محبوبیت مدل طراحی باغ‌های معاصر در ده سال اخیر افزایش یافته است. این ناشی از افزایش خانه‌های مدرن با باغچه‌های کوچک و تغیر فرهنگ به سمت طراحی معاصر می‌باشد. این مدل طراحی باغ می‌تواند با توجه به معنی تمیز کاری در طراحی وخطوط تعریف شود با استفاده از مواد ومصالح سخت :سنگ-چوب جنگلی. مدل نقشه کشی خیلی با قدرت ولی ساده است با استفاده از دو یا سه درخت؛ که در طراحی تکرار می‌شود. چمن در این نوع از طراحی باغ دارای محبوبیت زیادی است. جلوه‌های نوری نیز نقش کامل و خوبی را در باغ‌های مدرن ایجاد می‌کنند.

 

باغ‌های مسکونی:

یک باغ مسکونی یا یک باغ خصوصی خانوادگی نوعی از باغ‌های رایج است ودر نزدیکی محل اقامت است مثل باغ جلوی خانه یا باغ پشت. باغ جلو احتمالاً یک فضای رسمی و نیمه عمومی است. وخیلی فضا را به یک مجمع و قوانین محلی آن محدود می‌کند؛ و عموماً در داخل حیاط خانه‌های مسکونی ساخته می‌شوند. یک باغ نیز می‌تواند روی سقف خانه‌ها نیز ظاهر شود. یا در بالکن-جعبه‌هایی که جلوی پنجره نصب می‌شوند یادر پاسیو نیز می‌توانند ساخته شوند. این باغ‌های مسکونی برای افرادی که به یک جای خصوصی برای استفاده نیاز داند طراحی شده است. اگر چه ممکن است باغ یک خانه خیلی بزرگ‌تر از یک پارک باشد با اینکه اولی برای یک نفر یا یک خانواده است تعدادی اندک ولی یک پارک برای افراد زیادی می‌باشد.